Pracownicy Tesla China pracują bez dni wolnych po 13 godzin dziennie, aby zrealizować plan sprzedaży

Autor: Volodymyr Kolominov | 22.04.2025, 11:22
Tesla umacnia swoje pozycje na chińskim rynku: nowy salon otworzył swoje drzwi Salon Tesla w Chinach. Źródło: Carnewschina

Przedstawiciele handlowi Tesla poinformowali dziennikarzy, że zmuszeni są pracować prawie po 13 godzin dziennie, bez przerw obiadowych i dni wolnych, ponieważ sprzedaż elektrycznych samochodów marki w Chinach spada.

Co wiadomo

"Czasy, kiedy nie musieliśmy ciężko pracować nad prezentacjami produktów, a zamówienia napływały „automatycznie”, minęły na zawsze" - powiedział Jiemian News jeden z sprzedawców, który zdecydował się odejść z Tesla.

Zgodnie z informacjami pracowników handlowych Tesla w Pekinie, obecne wymagania firmy obejmują zamykanie przynajmniej jednej sprzedaży dziennie, co odpowiada około 30 samochodom miesięcznie. Jednak wielu sprzedawców ma trudności z sprzedażą nawet 3-4 samochodów tygodniowo, pomimo „przekonywującej pracy” z klientami.

Napięte środowisko pracy doprowadziło do bezprecedensowej rotacji kadry. W jednym ze sklepów w Pekinie cały dział sprzedaży jest całkowicie wymieniany mniej więcej co półtora miesiąca.

Nowi pracownicy działu sprzedaży stają w obliczu surowego procesu adaptacji - muszą przyswoić wiedzę o produktach w ciągu trzech dni, przechodząc codzienne testy. Do czwartego dnia muszą zawrzeć pierwsze umowy, w przeciwnym razie grozi im zwolnienie. "Mogą pozostać tylko ci, którzy są w stanie szybko zamykać sprzedaże" - wyjaśnił jeden z informatorów.

Zgodnie z danymi Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych, w pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż hurtowa Tesla spadła w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku o 21,8%, podczas gdy sprzedaż detaliczna praktycznie nie uległa zmianie. Wyniki te ostro kontrastują z wynikami głównego chińskiego konkurenta Tesla - BYD, który w tym samym okresie wzrósł o 18,8%.

Analiza branżowa łączy trudności Tesla w Chinach z krótkim i szybko przestarzałym asortymentem modeli, który nie nadąża za wzrostem i innowacjami chińskich producentów samochodów. Zaktualizowany crossover Tesla Model Y dał niewielki impuls na początku roku, ale nie zdołał radykalnie zmienić sytuacji.

Źródło: Sina