Mercedes opracowuje „farbę słoneczną”, która mogłaby dodać tysiące kilometrów rocznie elektrykom

Firma Mercedes-Benz na targach "Auto Shanghai 2025" opowiedziała o perspektywicznym rozwoju w segmencie samochodów elektrycznych. Jednym z nich jest „farba słoneczna”, dzięki której samochody mogłyby dodatkowo otrzymywać wystarczającą ilość energii, aby pokonywać tysiące kilometrów rocznie.
Co wiadomo
Mercedes rozważa zastosowanie aktywnej powierzchni fotowoltaicznej z ogniwami słonecznymi, których sprawność osiąga 20 procent. Badania wykazały, że w idealnych warunkach — na przykład w Pekinie — taki system może zapewniać pojazdowi do 14 000 km zasięgu rocznie, co odpowiada około 39 km dziennie. Chociaż to niewystarczające, aby całkowicie zrezygnować z ładowania, dodatkowa energia pozyskiwana podczas postoju na słońcu mogłaby znacznie zwiększyć komfort eksploatacji elektryków.
Równolegle firma pracuje nad programowalnym mikroprzetwornikiem, działającym na poziomie poszczególnych ogniw akumulatora. Taki system pozwala na regulację charakterystyk każdej komórki osobno oraz na utrzymywanie stabilnego napięcia na poziomie 800 volt, niezależnie od stopnia naładowania i stanu baterii. To z kolei otwiera możliwości zwiększenia zasięgu, optymalizacji przepływu energii w ramach dwustronnego ładowania oraz bardziej elastycznej modułowej konstrukcji.






Jeszcze jednym kierunkiem badań stało się stworzenie nowego systemu hamulcowego, w którym sam mechanizm jest zintegrowany w zamkniętym bloku przekładni i silnika, a nie umieszczony przy kołach. Taka konstrukcja, według zapewnień Mercedesa, praktycznie się nie zużywa, nie wymaga konserwacji, nie jest narażona na korozję i nie wydziela cząstek stałych podczas hamowania. Ponadto, ma być mniej hałaśliwa, zmniejszać degradację materiału przy dużych obciążeniach oraz poprawiać ogólną efektywność energetyczną pojazdu.
Uzupełnieniem kompleksu opracowań technologicznych jest współpraca z Uniwersytetem Waterloo w Kanadzie. W centrum uwagi znajdują się obliczenia neuromorficzne, które naśladują zasady działania ludzkiego mózgu. Takie systemy są w stanie zapewnić szybsze i bardziej energoefektywne wykonywanie zadań sztucznej inteligencji. Jest to szczególnie istotne dla systemów aktywnego bezpieczeństwa, które będą mogły dokładniej rozpoznawać znaki drogowe, oznaczenia oraz innych uczestników ruchu, nawet w trudnych warunkach widoczności.
Źródło: Carscoops