Kostka charakteru: Projektant Bugatti Veyron stworzył kanciasty SUV MG z wysuwanymi reflektorami

Marka MG zaprezentowała na targach motoryzacyjnych "Auto Shanghai 2025" kompaktowy elektryczny koncept o nazwie Cyber X. To jeden z pierwszych samochodów marki, stworzonych pod kierownictwem Józefa Kabańa — projektanta znanego z takich modeli jak Bugatti Veyron, Audi A5, Skoda Octavia, a także z pracy w BMW i Rolls-Royce.
Co wiadomo
Choć marka MG ma korzenie w Wielkiej Brytanii, od prawie dwóch dekad należy do chińskiego koncernu SAIC z siedzibą w Szanghaju. Kabań od 2024 roku zajmuje stanowisko globalnego wiceprezesa ds. designu w SAIC.
Zaprezentowany w Szanghaju koncept Cyber X znacznie różni się od istniejących seryjnych modeli MG. To swoisty miejski SUV o długości 4,30 m. Pod względem wymiarów i ogólnego stylu przypomina nadchodzącego Mercedesa "Baby G", który zadebiutuje w 2026 roku. MG nazywa nowość „miejską zabawką do przygód”, podkreślając, że chodzi raczej o stylowego crossovera niż o pełnoprawny SUV.
Samochód zbudowany jest na nowej elektrycznej platformie SAIC i charakteryzuje się krótkimi zwisami, które nadają mu „kostkową” formę. Inny wizualny akcent modelu — podnoszące się reflektory. Jednak takie rozwiązania prawdopodobnie nie dotrą do produkcji seryjnej z powodu wymogów bezpieczeństwa.
Jeśli MG rzeczywiście uruchomi Cyber X w produkcji seryjnej, a to jest bardzo prawdopodobne, model prawdopodobnie otrzyma akumulator w technologii Cell-to-Body (CTB). W tej konstrukcji akumulator jest integrowany w nośną strukturę nadwozia, co zwiększa sztywność i zmniejsza masę samochodu.

MG Cyber X Concept. Ilustracja:?SAIC Design
Cyber X znacząco różni się od aktualnego nurtu wygładzonych crossoverów swoim wyrazistym kanciastym designem. To świeże spojrzenie na segment kompaktowych elektryków i wyraźny sygnał ambicji SAIC w Europie.
I rzeczywiście, wpływy koncernu SAIC na europejskim rynku rosną. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w pierwszym kwartale 2025 roku firma sprzedała 78 505 samochodów w UE, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein). To przewyższa wyniki takich marek jak Fiat (77 704 szt.), SEAT (57 363 szt.), Tesla (54 020 szt.), Suzuki (49 631 szt.), Mazda (43 918 szt.), Jeep (37 895 szt.), Honda (21 075 szt.) i Mitsubishi (12 536 szt.).
Aby obejść europejskie cła na chińskie samochody, MG planuje zbudować lokalną fabrykę. Decyzja w sprawie lokalizacji zakładu oczekiwana jest latem. Początkowo fabryka będzie przewidziana na produkcję do 100 000 samochodów rocznie, po osiągnięciu których SAIC może zbudować w Europie jeszcze jeden zakład montażowy.
Na razie wszystkie elektryki MG dostarczane z Chin do UE objęte są cłem w wysokości 45,3%, co czyni perspektywę lokalnej produkcji szczególnie aktualną.
Źródło: Motor1