Rekuperacja energii hamowania BMW VDX mogłaby naładować 21 iPhone'a

Autor: Volodymyr Kolominov | 28.04.2025, 20:06
BMW VDX: Koncepcja Przyszłości na Wystawie w Szanghaju Koncepcja BMW VDX w Szanghaju. Źródło: BMW

Już opowiadaliśmy o przedstawionej w zeszłym tygodniu w Szanghaju koncepcji BMW?Vision Driving Experience. Ale teraz?ujawniły się dodatkowe interesujące fakty. Okazało się, że przy hamowaniu z prędkości 100 km/h do zera koncepcja jest w stanie zwrócić do baterii tyle energii, ile potrzeba do naładowania 21 iPhone'ów.

Co wiadomo

BMW VDX — najpotężniejszy prototyp BMW w historii. Z jego pomocą firma testuje rozwiązania techniczne, które później będą stosowane w seryjnych samochodach Neue Klasse. Cztery silniki elektryczne?VDX razem rozwijają moment obrotowy 18 000 Nm i moc od 1 300 do 1 700 KM. W wyniku tego jedną z cech samochodu stał się niezwykle agresywny system rekuperacji energii przy hamowaniu.

Chociaż modele na platformie Neue Klasse nie będą miały tak ekstremalnego systemu rekuperacji, sama demonstracja na przykładzie ładowania iPhone'a podkreśla efektywność centralnego komputera o nazwie Heart of Joy. BMW twierdzi, że dzięki temu elektronicznemu "mózgowi" samochodu 98% kierowców w zwykłych warunkach nie będzie używać hamulców ciernych. Mocy rekuperacji będzie wystarczająco do codziennej jazdy.

Naciskanie na pedał hamulca będzie potrzebne tylko w razie nagłej potrzeby zatrzymania. Takie podejście pozwala zwiększyć ogólną efektywność samochodu o 25%.

Później w tym roku dowiemy się, jak BMW zaadaptowało technologie VDX do samochodów drogowych. Pierwszy model Neue Klasse zostanie zaprezentowany na początku września na targach motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium — będzie to drugie pokolenie iX3. W 2026 roku po nim pojawi się nowy sedan i3 oraz iX3 z wydłużonym rozstawem osi.

Źródło: BMW Blog