Fiat testuje w Madrycie technologię wymiany baterii w pięć minut

Autor: Volodymyr Kolominov | 16.06.2025, 22:21
Fiat 500e: Zgodność z nowymi stacjami szybkiej wymiany baterii Ample? Fiat 500e obok stacji szybkiej wymiany baterii Ample. Źródło: Fiat

Włoska firma Fiat przeprowadza w Madrycie testy technologii szybkiej wymiany baterii samochodu elektrycznego Fiat 500e. Jeśli eksperyment się powiedzie, może to rozwiązać jeden z głównych problemów samochodów elektrycznych — długie ładowanie.

Co wiadomo

Zamiast czekać godzinami na naładowanie baterii, kierowca po prostu przyjeżdża na stację wymiany. Tam zautomatyzowany system w ciągu pięciu minut demontuje rozładowaną baterię i montuje w pełni naładowaną.

Obecnie w testach bierze udział 40 przerobionych Fiatów 500e. Podzespoły do wymiennych akumulatorów dostarcza firma Ample. Wymiary i inne parametry baterii Fiat na razie nie są ujawnione.

Wszystkie wymienione powyżej samochody należą do usługi carsharingowej Free2Move — należy ona do koncernu Stellantis, który jest właścicielem Fiata. Pojazdami korzystają zwykli mieszkańcy Madrytu.

Aktualnie działa tylko jedna stacja wymiany baterii, ale w ramach testów planuje się zbudowanie kilku kolejnych. Hiszpański rząd wsparł projekt grantem w wysokości 9,8 miliona euro.

W najbliższych miesiącach Fiat planuje zwiększyć flotę testową do 100 samochodów. Jeśli eksperyment przebiegnie pomyślnie, technologia zostanie zaproponowana klientom indywidualnym, obiecał dyrektor generalny Fiata Olivier François.

Na razie niejasne jest, czy technologia zostanie rozszerzona na inne samochody elektryczne Stellantis. Chodzi o to, że 500e został zbudowany na własnej platformie, a nie na uniwersalnej e-CMP, która jest stosowana w samochodach elektrycznych Citroëna, Peugeota, Vauxhalla i innych marek koncernu.

Źródło: Fiat