Apple zaktualizowało zasady App Store w UE - teraz jeszcze trudniej i z nowymi opłatami
Apple, pod presją regulatorów Unii Europejskiej, oficjalnie zaktualizowało warunki dla deweloperów aplikacji w App Store — ale zamiast uproszczenia wprowadziło nowy, jeszcze bardziej skomplikowany system prowizji.
Aktualizacja jest związana z wejściem w życie Ustawy o rynkach cyfrowych (DMA), zgodnie z którą Apple musi zezwolić na zewnętrzne metody płatności i nie może ograniczać programistów w komunikacji z użytkownikami. Firma została wcześniej ukarana kwotą 500 milionów euro za nieprzestrzeganie DMA, a aby uniknąć nowych sankcji, w Cupertino musiała zrewidować zasady.
Co wiadomo
Z jednej strony, deweloperzy mogą teraz umieszczać linki do alternatywnych metod płatności — w aplikacji, przez widok w sieci, na stronach internetowych lub nawet w innych aplikacjach. Jednocześnie Apple już nie wymaga pokazywania „ostrzeżeń” ani używania narzuconego tekstu. Ale w tym momencie „uwolnienie” się kończy.
Zamiast zniesienia Core Technology Fee (CTF) — kontrowersyjnej prowizji w wysokości 0,50 € za każde pobranie po 1 milionie ściągnięć — Apple przedstawiło nową strukturę opłat:
- Prowizja za pierwsze przyciągnięcie użytkownika — 2%
- Prowizja serwisowa App Store: 13% lub 5% w zależności od wybranego poziomu dostępu. Dla uczestników programu Small Business — 10%
Wprowadzana jest również Core Technology Commission (CTC) — nowa prowizja w wysokości 5%, która zastąpi CTF dla programistów korzystających z zewnętrznych rozwiązań płatniczych przez StoreKit External Purchase Link Entitlement (UE).
Zmiana systemu zostanie ostatecznie wprowadzona do 1 stycznia 2026 roku. Ci, którzy pracują na standardowych warunkach w UE, od razu podlegają CTC.
W Apple twierdzą, że opłaty „odzwierciedlają wartość, jaką firma zapewnia deweloperom poprzez inwestycje w technologie, narzędzia i infrastrukturę”. Ale reakcja branży jest sceptyczna.
Apple’s new Digital Markets Act malicious compliance scheme is blatantly unlawful in both Europe and the United States and makes a mockery of fair competition in digital markets. Apps with competing payments are not only taxed but commercially crippled in the App Store.…
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) 26 czerwca 2025
Szef Epic Games Tim Sweeney, który wcześniej wygrał sprawę przeciwko Apple w USA, powiedział w X (Twitter), że ten schemat to „złośliwe przestrzeganie prawa” i karykatura uczciwej konkurencji. Według niego aplikacje z alternatywnymi płatnościami nie tylko są opodatkowane, ale także komercyjnie paraliżowane.
Źródło: Apple, @TimSweeneyEpic