Norwegia pewnie zmierza do całkowitego zakazu samochodów emitujących zanieczyszczenia: 96,9% sprzedaży w czerwcu — elektromobile

Elektromobile nadal wypierają samochody z silnikami spalinowymi. Na przykład od początku 2025 roku w Chinach obserwuje się szybki wzrost sprzedaży elektromobili. W ciągu pierwszych 3 minut od rozpoczęcia przedsprzedaży elektrycznego crossovera Xiaomi YU7 złożono 200 000 zamówień, a w pierwszej godzinie — 289 000. Z tego 240 000 zamówień zostało potwierdzonych z wpłatą depozytu.
Nowe dane z Norwegii potwierdzają globalny trend na elektryfikację osobistego transportu.
Co wiadomo
Zgodnie z danymi Norweskiej Administracji Dróg Publicznych (OFV) w czerwcu 2025 roku w Norwegii 96,9% wszystkich sprzedanych samochodów stanowiły elektryki.
Ze 17 799 zarejestrowanych pojazdów — tylko 577 nie było w pełni elektrycznych. Wśród nich: 152 hybrydy ładowane i 223 zwykłe hybrydy. Samochody z silnikiem diesla stanowiły 0,8%, benzynowe — zaledwie 0,3%.
Dla porównania: w czerwcu 2024 roku udział elektromobili wynosił około 80%, podczas gdy w styczniu 2025 roku ta liczba wyniosła już 96%.
Przez rok udział hybryd spadł z 17% do 2%, a samochodów z silnikami spalinowymi — do mniej niż 2%.
Liderem sprzedaży czerwca została Tesla Model Y — 5 004 sprzedane egzemplarze (27,2% wszystkich). Następne były Toyota bZ4X (825 sztuk), Volkswagen ID.4 (714), Tesla Model 3 (639), BYD Sealion 7 (604).
Norwegia konsekwentnie wspiera elektromobile od początku lat 90. XX wieku. Elektryki są zwolnione z VAT, ceł i podatku rejestracyjnego. Właściciele również zyskują przywileje: prawo do poruszania się po pasach autobusowych, darmowy parking oraz ulgi na płatnych drogach.
Jednocześnie tradycyjne samochody obciążone są wysokim podatkiem, co czyni je mniej opłacalnymi. Dzięki tej kombinacji bodźców i ograniczeń, elektromobile zaczęły dominować na rynku.
Przykład Norwegii pokazuje, jak przy stabilnym wsparciu państwowym i rozsądnej polityce podatkowej możliwe jest szybkie i masowe wprowadzenie elektromobili. Kraj pewnie zmierza do całkowitego zakazu samochodów emitujących zanieczyszczenia.
Źródło: Mobility Portal