Apple zapowiada zmiany w App Store: nowe zasady komunikacji, Fundusz dla Małych Deweloperów i wiele więcej

Autor: Yuriy Stanislavskiy | 27.08.2021, 10:41
Apple zapowiada zmiany w App Store: nowe zasady komunikacji, Fundusz dla Małych Deweloperów i wiele więcej

Apple ogłosiło szereg zmian w App Store w odpowiedzi na pozew zbiorowy złożony przez amerykańskich deweloperów. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest to, że deweloperzy mogą teraz informować użytkowników o alternatywnych rozwiązaniach płatniczych poza swoimi aplikacjami.

Ten pozew zbiorowy został złożony po raz pierwszy w 2019 r. To nie jest sprawa Epic przeciwko Apple, ale pozew złożony przeciwko Apple przez mniejszych deweloperów. Zmiany w App Store dotyczą wszystkich deweloperów korzystających z App Store w USA i innych krajach.

Co (nie) się zmieniło

W szczególności Apple twierdzi, że programiści mogą "korzystać ze środków komunikacji, takich jak e-mail, w celu przekazywania informacji o metodzie płatności poza aplikacją iOS". Oznacza to, że firma lub deweloper może wysyłać e-maile do użytkowników za ich zgodą, aby poinformować ich o subskrypcji poza App Store.

Apple potwierdziło jednak, że zmiana ta nie dotyczy komunikacji w aplikacji. Deweloperzy nadal mają zakaz informowania użytkowników w aplikacji o cenach lub opcjach subskrypcji dostępnych gdzie indziej. W teorii, Netflix mógłby mieć pole w swojej aplikacji iOS dla użytkowników, aby wprowadzić swój adres e-mail, a następnie bezpośrednio e-mail im o opcjach płatności.

Inne najważniejsze punkty ugody:

  • Apple i deweloperzy zgodzili się utrzymać program App Store Small Business w jego obecnej strukturze przez co najmniej trzy kolejne lata.
  • Wyszukiwanie w App Store zawsze miało na celu ułatwienie użytkownikom znajdowania aplikacji, których szukają. Na prośbę deweloperów Apple zgodził się, aby wyniki wyszukiwania nadal opierały się na obiektywnych cechach, takich jak liczba pobrań, ocena w gwiazdkach, trafność tekstu i sygnały zachowania użytkownika. Umowa pozwoli na utrzymanie obecnego systemu wyszukiwania w App Store przez co najmniej trzy kolejne lata.
  • Apple zwiększy również liczbę punktów cenowych dostępnych dla deweloperów w przypadku subskrypcji, zakupów w aplikacji i płatnych aplikacji z mniej niż 100 do ponad 500. Deweloperzy będą nadal ustalać swoje własne ceny.
  • Apple zachowa możliwość odwołania się przez deweloperów od odrzucenia aplikacji z powodu niesprawiedliwego traktowania - proces ten nadal okazuje się skuteczny. Firma Apple zgodziła się dodać do witryny App Review treści, które pomogą deweloperom zrozumieć, jak działa proces odwoławczy.
  • W ciągu ostatnich kilku lat firma Apple udostępniła wiele nowych informacji o App Store na stronie apple.com. Firma Apple zgodziła się opracować na podstawie tych danych roczny raport przejrzystości, który będzie zawierał istotne statystyki dotyczące procesu weryfikacji aplikacji, w tym liczbę aplikacji odrzuconych z różnych powodów, liczbę dezaktywowanych kont klientów i deweloperów, obiektywne dane dotyczące zapytań i wyników wyszukiwania oraz liczbę aplikacji usuniętych z App Store.

Szczerze mówiąc, wygląda na to, że Apple nawet wygrał pozew, choć jeśli ponownie przeczytać punkty nakreślone dokładnie, Apple nie zmienia nic w ramach swojego ekosystemu. Połowa klauzul mówi "Apple zgodził się zachować przez trzy lata", czyli coś, czego nikt nigdy nie miał zamiaru zmienić.

Wciąż nie ma mowy o pobieraniu aplikacji z zewnętrznych źródeł. Prowizja pozostaje na tym samym poziomie - od 15% do 30%. Jedynym nowym elementem - możliwość ustawienia cen, takich jak $1,29 lub $1,49 zamiast dotychczasowej polityki zmiany ceny w przyrostach jednego dolara, ale jak bardzo jest to wymagane przez rynek aplikacji nie jest jasne w ogóle.

W końcu, pozostawiając prawie wszystko "jak było" (z wyjątkiem "oficjalnego" pozwolenia dla deweloperów do komunikowania się z użytkownikami za pośrednictwem poczty elektronicznej), Apple zyskał doskonałą kartę przetargową dla prawie każdego przyszłego sporu na podobnych podstawach, i wygląda jak zwycięzca, pomimo oficjalnych ustępstw dla społeczności.

Small Developer Relief Fund

Apple zapowiada również utworzenie Small Developer Relief Fund, który będzie wypłacał od 250 000 do 30 000 dolarów deweloperom, którzy zarobią w App Store mniej niż 1 milion dolarów rocznie. Kwoty będą się różnić w zależności od "historycznego udziału dewelopera w ekosystemie App Store". Do tego programu kwalifikują się wyłącznie deweloperzy z siedzibą w USA.

Źródło: apple

Ilustracja: James Yarema