Radioteleskop ALMA wykrył we wczesnym Wszechświecie czarną dziurę o masie 1 mld razy większej od masy Słońca

Autor: Maksim Panasovskyi | 02.03.2023, 00:25

Naukowcy odkryli czarną dziurę, która powstała 750 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Sugerują, że ich odkrycie może zmienić sposób, w jaki powstają galaktyki.

Supermasywna czarna dziura została odkryta w centrum starożytnej galaktyki COS-87259. Wykorzystano do tego radioteleskop Atacama Large Millimeter Array (ALMA). Czarna dziura ma masę 1 miliard razy większą niż Słońce.

Naukowcy uważają, że wiele podobnych obiektów istniało we wczesnym Wszechświecie, ale nie wiedzą, co je spowodowało. Odkryta supermasywna czarna dziura nadal pochłania wszystko wokół siebie.

Naukowcy przeprowadzili symulację pierwszego 1 mld lat istnienia Wszechświata. Pokazuje ona, że obłoki gazu mogły łączyć się w gwiazdy, które umierają i stają się czarnymi dziurami. Następnie zderzały się one ze sobą, powodując powstawanie kolejnych czarnych dziur w całym Wszechświecie. Jednak tajemnicą dla badaczy jest to, jak udało im się szybko rozprzestrzenić po wczesnym Wszechświecie.

Jeśli naukowcom uda się rozwiązać tę zagadkę, będą mogli również odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób uformowały się galaktyki u zarania naszego Wszechświata. Odkrycie dokonane przez ALMA może ostatecznie zmienić sposób, w jaki ludzkość myśli o kosmosie.

Może to być spowodowane bardzo szybkim powstawaniem gwiazd na tym etapie rozwoju. Konkretnie, w badanej galaktyce COS-87259 gwiazdy formowały się 1000 razy szybciej niż w Drodze Mlecznej (1-2 na rok).

Źródło: Live Science