Hubble potwierdza pierwszy kwazar binarny u zarania Wszechświata

Autor: Maksim Panasovskyi | 09.04.2023, 21:01
Hubble potwierdza pierwszy kwazar binarny u zarania Wszechświata

SDSS J0749 + 2255 przez pewien czas twierdził, że jest pierwszym odkrytym kwazarem binarnym. Dzięki orbitującemu teleskopowi Hubble'a udało się postawić sprawę na głowie.

SDSS J0749 + 2255 został wykryty przez teleskop Gaia. Instrument ten służy do obliczania współrzędnych i prędkości radialnych gwiazd, które znajdują się w naszej galaktyce. Jednak od czasu do czasu Gaia wychwytuje światło odległych i bardzo jasnych obiektów, choć nie jest to jej zadanie.

Właśnie w ten sposób teleskop był w stanie wykryć obserwowany obiekt. SDSS J0749 + 2255 błysnęła jak alarm na przejeździe kolejowym. W wyniku bardziej szczegółowych obserwacji naukowcy zorientowali się, że mają do czynienia z dwoma aktywnymi jądrami dwóch zbiegających się galaktyk, czyli podwójnym kwazarem.

Astronomowie znaleźli wyjaśnienie, dlaczego widzieli kwazary jako jasne skoki obiektów. To dlatego, że czarne dziury w centrum każdej z galaktyk pochłaniały materię i prowokowały asynchroniczne jasne flary.

Hubble udowodnił, że odległość między dwoma kwazarami jest porównywalna z wielkością galaktyki, co spowodowało, że zaczęły się one łączyć. Naukowcy uważają, że układ dwóch czarnych dziur uformuje się za 220 milionów lat. Następnie utworzą one jedną supermasywną czarną dziurę.

Badacze powiedzieli, że odkrycie jest wierzchołkiem góry lodowej populacji podwójnych kwazarów. Naukowcy mają nadzieję, że uzyskana metoda identyfikacji pozwoli im znaleźć więcej takich układów. Przy okazji, obserwowany obiekt pojawił się we wczesnym Wszechświecie około 3 miliardy lat po Wielkim Wybuchu.

Źródło: Nature