NASA odkryła obiekt kosmiczny M82 X-2, który przeczy prawom fizyki - gwiazdę neutronową 10 milionów razy jaśniejszą od Słońca

Autor: Maksim Panasovskyi | 20.04.2023, 21:01

National Aeronautics and Space Administration (NASA) znalazła we Wszechświecie obiekt, który jest 10 milionów razy jaśniejszy od Słońca. Jest to gwiazda neutronowa o nazwie M82 X-2.

Według naukowców gwiazda neutronowa narusza prawo fizyki znane jako granica Eddingtona. W uproszczeniu określa ono maksymalną jasność obiektu w funkcji masy. Jeśli moc promieniowania X przekracza tę granicę, obiekt (w naszym przypadku gwiazda neutronowa) musi wybuchnąć.

Naukowcy od dawna wiedzą o ultra jasnych źródłach promieniowania X. Są one zwykle 100 do 500 razy większe od limitu Eddingtona, ale astrofizycy wciąż nie potrafią znaleźć wyjaśnienia. Wcześniej sugerowano, że wysoka jasność jest właściwie tylko złudzeniem optycznym, ale świeże badania NASA udowodniły, że takie obiekty istnieją w naszym Wszechświecie.

Wcześniejsze hipotezy sugerowały czarne dziury jako źródło potężnej emisji. W przypadku M82 X-2 jest to gwiazda neutronowa o grawitacji powierzchniowej 100 bilionów razy większej niż ziemska. Z tego powodu materia uwalnia ogromną ilość energii podczas opadania na powierzchnię gwiazdy. Na przykład efekt spadającej marshmallow byłby porównywalny z wybuchem tysięcy bomb wodorowych.

Obok M82 X-2 znajduje się inna gwiazda. Nasz bohater każdego roku wyciąga z niej masę równoważną 1,5 Ziemi. Naukowcy z NASA uważają, że gwiazda neutronowa przechodzi procesy, które pozwalają jej naruszyć limit Eddingtona i nie wybuchnąć. Możliwe, że winowajcą jest silne pole magnetyczne.

Źródło: Live Science