Ujawniono szczegóły dotyczące K3, pierwszego na świecie czołgu bojowego napędzanego wodorem od południowokoreańskiego Hyundai Rotem

Autor: Anton Kratiuk | 04.11.2024, 19:48
Ujawniono szczegóły dotyczące K3, pierwszego na świecie czołgu bojowego napędzanego wodorem od południowokoreańskiego Hyundai Rotem

W październiku 2023 r. południowokoreańska firma Hyundai Rotem ogłosiła opracowanie K3, pierwszego na świecie czołgu bojowego napędzanego wodorem.

Rok później poznaliśmy pierwsze szczegóły dotyczące tego innowacyjnego pojazdu bojowego.

Co wiadomo

Napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi, K3 ma zastąpić obecne czołgi napędzane olejem napędowym.

Oczekiwana konstrukcja K3 oferuje znaczące korzyści operacyjne, w tym zdolność do pokonywania trudnego terenu i stromych zboczy. Czołg będzie wyposażony w działo gładkolufowe 130 mm, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do działa 120 mm obecnego modelu czołgu K2. Hyundai Rotem zastosuje sztuczną inteligencję w systemach kierowania ogniem, co znacznie poprawi celność i skuteczność strzelania.

Takie pojazdy oferują szereg korzyści:

  1. Nowy silnik zwiększy zasięg i autonomię czołgu, umożliwiając jednostkom wojskowym działanie bez tankowania i penetrację głębszego terytorium wroga.
  2. Niska sygnatura cieplna czołgu wodorowego utrudnia jego wykrycie przez systemy nadzoru na podczerwień, co ułatwi dyskretne manewry, nocne patrole i infiltrację za liniami wroga.
  3. Cicha praca technologii wodorowej zapewni decydującą przewagę w zasadzkach lub obronie w obszarach zalesionych lub miejskich, pozwalając czołgowi pozostać niewykrytym do momentu zaangażowania.
  4. Dziwne wydaje się mówienie o przyjazności dla środowiska technologii wojskowej w działaniach wojennych, ale silnik wodorowy jest mniej zanieczyszczający niż silnik wysokoprężny.

Jak to działa

Wodorowe ogniwo paliwowe działa poprzez przekształcanie wodoru i tlenu w energię elektryczną, wodę i ciepło w wyniku reakcji elektrochemicznej. Składa się ono z trzech głównych elementów: anody, katody i elektrolitu. Wodór przechowywany w zbiorniku jest wtryskiwany do anody, gdzie jest rozdzielany na protony i elektrony w procesie katalizy. Protony przechodzą przez elektrolit, aby dotrzeć do katody, podczas gdy elektrony, które nie są w stanie przejść przez elektrolit, przemieszczają się przez zewnętrzny obwód, generując użyteczny prąd elektryczny. Z drugiej strony, tlen, normalnie pobierany z powietrza, jest wprowadzany do katody, gdzie łączy się z protonami i elektronami, tworząc wodę, produkt uboczny tej reakcji. Technologia ta, emitująca jedynie wodę i ciepło, zapewnia zrównoważone i czyste źródło energii, idealne do zastosowań wymagających niskiej sygnatury akustycznej i termicznej, takich jak tajne operacje wojskowe.

Hyundai Rotem w pierwszej kolejności dostarczy armii Korei Południowej hybrydowy model przejściowy łączący wodór i olej napędowy, z czołgiem K3 napędzanym wodorem planowanym do masowej produkcji do 2040 roku.

Źródło: Army Recognition