Zork, klasyczna tekstowa przygodówka z lat 70-tych, otrzyma ulepszoną grafikę od Google AI

Autor: Dmitro Koval | 11.01.2023, 12:38
Zork, klasyczna tekstowa przygodówka z lat 70-tych, otrzyma ulepszoną grafikę od Google AI

Zork to tekstowa przygodówka z 1977 roku opracowana przez Tima Andersona, Marca Blanka, Bruce'a Danielsa i Dave'a Leblinga. Początkowo został wydany dla mainframe PDP-10, a później jako produkt komercyjny dla PC. Gra stała się punktem wyjścia dla amerykańskiej firmy Infocom, która obecnie zajmuje się wydawaniem różnego rodzaju oprogramowania.

Oczywiście nie była to pierwsza na świecie przygodówka tekstowa, ale jej złożoność znacznie przewyższała wszystko, co ukazało się wcześniej. Parser tekstu został zaprojektowany tak, aby gracze mogli wprowadzać "naturalny" język, a gra interpretowała te polecenia i działała jako rodzaj narratora lub mistrza lochu, wyjaśniając co się stało i aktualną sytuację/miejsce.

"Niektórzy fani gier przygodowych w Google zastanawiali się, co by się stało, gdyby użyć danych wyjściowych klasycznej tekstowej gry przygodowej 'Zork' jako danych wejściowych do Imagena, modelu Google text-to-picture" - pisze główny inżynier Google Matt Walsh - "Aby potwierdzić wyniki, które chcieliśmy zobaczyć, wprowadziliśmy pewne dodatki do samego Zorka, który był ekscytującą podróżą przez tajemniczy język i zagubiony łańcuch narzędzi."

W grze znajduje się tekstowy opis przygód gracza, który służy jako wskazówki do narzędzia obrazującego Imagen. Nie jest to jednak takie proste i zespół musiał popracować nad tym, jak gra prezentuje informacje i jak sztuczna inteligencja je interpretuje.

Najbardziej zaskakujące jest jednak to, że Imagen jest w stanie wygenerować szeroką gamę stylów artystycznych. Przykładem pokazanym w filmie jest biały domek przedstawiony na różne sposoby, od pastiszu Rembrandta, przez mozaikę po rysunek ołówkiem. Różne inne pokazane lokacje również różnią się stylem od fotorealistycznego do impresjonistycznego.

To żywy przykład tego, jak nowe oddaje hołd staremu. Nikt nie wie, do czego dojdziemy dzięki tym narzędziom sztucznej inteligencji, ale wykorzystanie ich do tchnięcia nieco życia w interaktywną przeszłość z pewnością wydaje się jednym z najdelikatniejszych zastosowań.

Źródło: PC Gamer