Naukowcy odkrywają unikalną kosmiczną krowę, która ma płaski wybuch

Autor: Maksim Panasovskyi | 03.04.2023, 22:47
Naukowcy odkrywają unikalną kosmiczną krowę, która ma płaski wybuch

W 2018 roku naukowcy odkryli nową klasę supernowych. Pierwszy obiekt został odkryty przez orbitujący teleskop NuSTAR i otrzymał numer AT2018cow. Takie supernowe otrzymały przydomek "krowa" ze względu na trzy ostatnie znaki.

Naukowcy z University of Sheffield zbadali dane, które zostały uzyskane w różnych zakresach długości fal. Obecne teorie naukowe sugerują, że podczas wybuchu supernowej dochodzi do kulistej eksplozji. Jak się okazuje, eksplozja w czasie narodzin AT2018cow była płaska, co czyni pierwszą wykrytą kosmiczną "krowę" jeszcze bardziej wyjątkową.

Jasność, temperatura i czas trwania poświaty po wybuchu AT2018cow były kilkakrotnie silniejsze niż naukowcy kiedykolwiek byli w stanie zarejestrować. To powiedziawszy, fizycy nie mają wyjaśnienia dla płaskiego wybuchu, choć istnieje kilka hipotez.

Jedna z nich mówi, że supermasywna czarna dziura lub gwiazda neutronowa uformowała się po wybuchu, powodując, że wyrzucona skorupa natychmiast utworzyła dysk akrecyjny. Druga zakłada, że dysk akrecyjny pojawił się przed wybuchem supernowej.

W podsumowaniu dodajmy, że oprócz AT2018cow, naukowcom udało się wykryć cztery "krowy", ale każda z nich miała kulisty wybuch. Naukowcy będą nadal badać anomalię AT2018cow. Być może z pomocą przyjdzie im nowe obserwatorium kosmiczne Vera C. Rubin. Rubin, które zacznie działać w 2024 roku.

Źródło: Science Alert