NASA opublikowała spektakularne wideo demonstrujące monstrualne rozmiary czarnych dziur, w tym TON-618 o wielkości 66 miliardów słońc

Autor: Maksim Panasovskyi | 03.05.2023, 16:31

National Aeronautics and Space Administration (NASA) opublikowała kolejny film dotyczący supermasywnych czarnych dziur. Nowe wideo pokazuje rozmiar czarnych dziur w porównaniu do Słońca i całego Układu Słonecznego.

Co wiadomo.

Jako pierwsza pojawiła się supermasywna czarna dziura z galaktyki J1601+3113. Ma ona masę około 100 000 mas Słońca. Promień horyzontu zdarzeń jest porównywalny z promieniem Słońca, choć czarna dziura wygląda na dwa razy większą od naszej gwiazdy ze względu na jej cień.

Następna jest czarna dziura z galaktyki Zirkul o masie 4 milionów mas Słońca. Ma ona rozmiar (biorąc pod uwagę cień) porównywalny z promieniem orbity Merkurego. Natomiast czarna dziura w galaktyce M32 jest mniej więcej o połowę mniej masywna (2,5 miliona mas Słońca), ale wygląda na większą ze względu na swój cień.

W Drodze Mlecznej, oczywiście, znajduje się czarna dziura. Nazywa się ona Sagittarius A*. Jest 4,3 mln razy masywniejsza od Słońca. Następnie na filmie widać czarne perełki z galaktyki NGC 7727. Mają one masę 6,3 mln i 154 mln mas Słońca, a gdy staną się jednym obiektem.

Na filmie pokazano również supermasywną czarną dziurę w galaktyce M87. Jest ona 5,7 mld razy masywniejsza od Słońca. Nawiasem mówiąc, to jej obraz został pozyskany w 2017 roku. Obraz został opublikowany dwa lata później.

Wreszcie, największa supermasywna czarna dziura nosi nazwę TON-618. Jej masa jest 66 miliardów razy większa od masy Słońca. Znajduje się w odległości 10 miliardów lat świetlnych. Co ciekawe, teoria mówi, że czarna dziura może być najwyżej około 50 miliardów razy masywniejsza od Słońca. TON-618 ma jednak własne zdanie.

Źródło: NASA Goddard