Naukowcy ponownie znaleźli oznaki życia w atmosferze Wenus - w chmurach na wysokości 50 km od powierzchni znajdują się ślady fosfiny

Autor: Maksim Panasovskyi | 13.07.2023, 12:58

Kilka lat temu naukowcy odkryli fosfinę w atmosferze Wenus. W 2020 r. brytyjscy badacze spotkali się z krytyką, ponieważ ich odkrycie nie zostało potwierdzone przez obserwacje osób trzecich. Trzy lata później sytuacja wydaje się zmieniać. Przynajmniej sprawy wyglądają lepiej.

Fosfina to gaz, który na naszej planecie jest produktem mikroorganizmów. Naukowcy nie znają innych źródeł fosfiny, więc ogólnie przyjmuje się, że gaz ten wskazuje na obecność życia biologicznego w kosmosie.

Teleskop JCMT na Hawajach pomógł brytyjskim naukowcom znaleźć ślady fosfiny w atmosferze drugiej planety od Słońca. Ze względu na wysoką temperaturę gaz ten nie może istnieć na powierzchni Wenus. Naukowcy postanowili więc spojrzeć nieco wyżej.

Ślady fosfiny znaleziono 50 kilometrów nad powierzchnią Wenus. Zakłada się, że panują tu warunki porównywalne do tych na Ziemi, zarówno pod względem temperatury, jak i ciśnienia.

Planowano poszukiwanie gazu za pomocą aparatu o nazwie Photon. Zostałby on wysłany w kosmos przez rakietę Electron. Misja była zaplanowana na maj, ale Rocket Lab ogłosiło, że start został przełożony na czas nieokreślony.

Źródło: space