Ciekawa koncepcja o ukraińskim operatorze drona, która wymaga kilku aktualizacji: recenzja zręcznościowego symulatora Death from Above (wczesny dostęp)

Autor: Vladislav Nuzhnov | 29.05.2023, 15:51

Death from Above to debiutancka gra studia Lesser Evil, opracowana przez fińskie studio Rockodile Games. Gra jest zręcznościowym symulatorem sterowania dronem, którego akcja rozgrywa się podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Gracz otrzymuje kontrolę nad ukraińskim żołnierzem, który staje się operatorem drona i wykonuje kilka ważnych zadań: niszczenie okupantów i sprzętu wroga, zwiad terytorium, przywracanie linii komunikacyjnych i odzyskiwanie skradzionych pralek. Póki co gra dostępna jest we wczesnym dostępie, co niesie ze sobą kilka wad, które mam nadzieję z czasem zostaną naprawione. Pierwszą i najważniejszą jest kiepska optymalizacja, która nie zawsze pozwala cieszyć się rozgrywką, a spadki do 10-15 klatek są nieuniknione, jeśli nie posiadamy RTX 4090. Gra nie ma też najlepszej sztucznej inteligencji. Wrogowie są niemal ślepi i nie reagują na eksplozje, które pojawiają się w ich pobliżu. Chciałbym też zobaczyć więcej zmienności, ale mimo wszystko gra ma jedną dużą zaletę: 30% wpływów netto zostanie rozdzielone między dwie ukraińskie organizacje: "Come Back Alive" i "Army of Drones". Ogólnie rzecz biorąc, gra ma ciekawą koncepcję i wraz z aktualizacjami powinna stać się naprawdę fajnym symulatorem.

W rzeczywistości dowiedziałem się więcej o Death from Above podczas rozmowy z Hendrikiem Lesserem, założycielem Lesser Evil Publishing. Dowiedziałem się wtedy o inspiracjach dla rozwoju, współpracy z ukraińskim GIS Arta i Aerial Reconnaissance oraz innych szczegółach gry. Potem bardzo zainteresowałem się Death from Above i czekałem na możliwość zagrania. Oczywiście gra ma teraz pewne niedociągnięcia, ale chciałbym napisać o tym, jakie elementy należy dodać, aby poprawić jej jakość, zamiast ją krytykować. Tak więc redakcja gg opowie wam o wszystkich najważniejszych punktach Death from Above, które powinniście znać i które dobrze byłoby poprawić.

5 powodów, dla których warto kupić Death from Above

  • chcesz zostać prawdziwym operatorem drona
  • chcesz przekazać fundusze organizacjom wolontariackim w nietypowy sposób
  • chcesz zdobyć maksymalną liczbę punktów w grze i zostać 1. graczem w światowym rankingu
  • chcesz zwrócić wszystkie pralki ich właścicielom
  • chcesz być jednym z pierwszych, którzy zagrali w grę, abyś mógł chodzić i mówić ludziom, że złapałeś grę we wczesnym dostępie.

4 powody, dla których nie warto kupować Death from Above

  • słaba optymalizacja
  • "głupia" sztuczna inteligencja
  • mała różnorodność zadań
  • jesteś z kraju 404

Szybki dostęp:

  1. Atak zawsze zaczyna się od Nienatska
  2. Jak grać w grę?
  3. Optymalizacja, oprawa wizualna i dźwiękowa
  4. Co nam się nie podobało i co powinno zostać poprawione przed pełną premierą
  5. Podsumowanie

Atak zawsze zaczyna się od Nienatska

Fabuła trwa tutaj tylko minutę i jest opisana na ilustracjach, które pojawiają się po uruchomieniu gry. Dlatego, aby uniknąć spoilerów, opiszę główne wydarzenie. Przy nastrojowej muzyce pokazane jest nam ujęcie bezimiennego ukraińskiego bojownika leżącego na polu bitwy pod Nienieckiem (co trafnie opisuje wszystkie żarty o ukraińskiej kontrofensywie, która rozpocznie się z zaskoczenia). Po otrzymaniu pomocy jest w stanie ponownie walczyć, a jednocześnie znajduje magazyn z tuzinem pocisków i jednym dronem (analogiem DJI Mavic 3). A przed wykonaniem głównego zadania trafiamy na poligon, gdzie pokazano nam wszystkie podstawowe mechaniki, a następnie rozpoczyna się główna część gry.

Jedna z pierwszych ilustracji widocznych w grze

Teraz cała gra to jeden duży poziom: obszar leśny z farmą, dwie wieże radiowe, ogromne pola słoneczników i budynki. Poziom podzielony jest na 5 misji, z których w ostatniej czeka nas walka z bossem. Byłoby miło ulepszyć tę bitwę, ponieważ jest dużo miejsca na pomysły. Ale lepiej samemu zobaczyć, co się tam dzieje.

Ogólnie rzecz biorąc, jeszcze przed premierą wiadomo było, że gra nie będzie miała rozbudowanej fabuły, przerywników filmowych ani niczego podobnego. Zespół chciał skupić się na rozgrywce. A biorąc pod uwagę, że grę można ukończyć w 1-2 godziny, ilustracje obecne na początku są wystarczające. Co więcej, są one klimatyczne i dobrze współgrają z ukraińskim folklorem memów, który pojawił się od 24 lutego 2022 roku.

Jak grać w grę?

Grę można kontrolować za pomocą operatora lub drona. Ten pierwszy raczej nie będzie zaangażowany w proces; maksymalne, co możesz zrobić jako operator, to poruszać się po mapie, aktywować linie komunikacyjne lub wystrzelić drona, a z tym drugim wszystko staje się o wiele bardziej interesujące.

Nasz operator

Z dronem, jak to się mówi, "możesz latać i bombardować wszystkich". Dla drona dostępne są dwa rodzaje amunicji: przeciwpancerna i przeciwpiechotna. Można je zmienić tylko podlatując do operatora. W tym samym czasie dron jest również automatycznie uzupełniany pociskami. Jednocześnie można przenosić 6 pocisków przeciwpiechotnych lub 4 przeciwpancerne. Nawiasem mówiąc, na początku poziomu znajduje się jeszcze jeden tajny pocisk. Nie jest on przeznaczony dla wrogów, ale zrozumiesz to, gdy tylko zobaczysz inne stworzenia na lokacji.

A taktyka w grze jest bardzo prosta, ponieważ nie ma tu zbyt wielu wariacji, miejmy nadzieję, że tymczasowo. Otwierasz mapę i widzisz, który obszar należy wyzwolić, uruchamiasz drona, bierzesz pociski przeciwpiechotne i lecisz na zwiad. Po przeskanowaniu obszaru w poszukiwaniu wrogów, których są dwa rodzaje, choć w rzeczywistości jest tylko jeden: piechota i pojazdy, zaczynasz zrzucać pociski i wyzwalać obszar. Aby zrzucić pocisk, musisz przełączyć się na odpowiednią kamerę. Jeśli wrogowie ukrywają się pod drzewami, możesz włączyć kamerę termowizyjną, aby ich zobaczyć. Następnie wracasz do operatora, uzupełniasz amunicję i powtarzasz proces. Pamiętaj jednak, że twój dron może zostać zniszczony za pomocą AK-47 lub RPG, ale wygląda na to, że jest wykonany z adamantium, ponieważ mój dron nigdy nie został zniszczony, chociaż był dość mocno ostrzeliwany. Aby lepiej zrozumieć, jak to działa, oto film demonstrujący rozgrywkę.

Powinienem też dodać kilka słów o sterowaniu. Osobiście nie czułem się komfortowo grając na klawiaturze, więc na poligonie podłączyłem gamepada i wtedy stało się to wygodniejsze. Nie bez powodu prawdziwi operatorzy dronów używają do sterowania pilotów z joystickami. Pamiętaj tylko, że jeśli grasz za pomocą gamepada PlayStation, gra go nie zobaczy i będziesz musiał pobrać aplikację emulującą gamepada Xbox (polecam DualSense X).

Co jeszcze mogę robić poza niszczeniem wrogów?

W grze jest kilka dodatkowych aktywności. Pierwszym z nich jest odzyskanie pralek. Aby to zrobić, musisz podlecieć dronem do pralki, złapać ją i polecieć do zielonego znacznika na mapie.

Pralki, które można odebrać okupantom

Możesz również znaleźć plakaty Putina i je pomalować. Istnieje kilka innych interesujących przedmiotów, które można zbierać. Znajdują się one w powietrzu i na ziemi, ale ze względu na intrygę nie pokażę ich.

Pomalowany plakat Putina

Ponadto niektórzy wrogowie mogą się poddać. Gdy tylko to zobaczysz, musisz podlecieć do okupanta, nacisnąć przycisk, a on powie "palyanytsia" w złym języku ukraińskim i zniknie z mapy.

Poddanie się okupanta

Za każdą z tych czynności otrzymasz punkty. Po ukończeniu gry zostaniesz poinformowany, ile punktów udało ci się zebrać w sumie i jakie miejsce zająłeś w światowym rankingu. Po pierwszym przejściu gry udało mi się zająć drugie miejsce w rankingu, co uważam za dobry wynik. Jeśli więc chcesz rywalizować ze znajomymi o to, kto jest najlepszym operatorem drona w grze, Death from Above jest odpowiednim miejscem.

Twoje miejsce w globalnym rankingu jest zawsze widoczne w menu głównym

Możesz także wybrać skórkę dla swojego drona przed rozpoczęciem misji. Drobiazg, ale interesujący.

Optymalizacja, oprawa wizualna i dźwiękowa

A teraz porozmawiajmy o największym problemie gry - optymalizacji. Grałem w Death from Above na gamingowym laptopie Lenovo IdeaPad Gaming 3 (NVIDIA GeForce GTX 1650 + AMD Ryzen 5 4800H) i na średnich ustawieniach nigdy nie widziałem stabilnych 60 klatek na sekundę. Przeważnie było to 40-50 klatek, ale gdy raz fps spadł do 10 i trwało to przez 4 minuty, musiałem po prostu czekać, aż sytuacja wróci do normy. Oczywiście można ustawić ustawienia grafiki na niskie i wtedy będzie nawet więcej niż 60 klatek na sekundę, ale jest taka grafika, że lepiej w ogóle nie grać.

1) grafika na niskich ustawieniach graficznych; 2) grafika na średnich ustawieniach graficznych

I zrozumiałbym to, gdyby gra miała oszałamiającą grafikę, ale tak nie jest, a optymalizacja to pierwsza rzecz, nad którą trzeba popracować. Steam ma zalecane wymagania systemowe: GTX 1060 + Intel Core i5-6600K, ale to ewidentnie za mało do komfortowej gry. Jestem pewien, że przy stabilnych 60 klatkach na sekundę bawiłbym się znacznie lepiej.

Oprawa wizualna

Niewiele można powiedzieć o oprawie wizualnej. Grafika jest absolutnie przeciętna, jak w większości gier niezależnych stworzonych na silniku Unreal Engine. Ale jeśli ją podkręcisz, będzie wyglądać świetnie dzięki różnorodności terenu. Są tu pola słoneczników, farma, dzielnica z domami i drogami. Oznacza to, że obraz przed oczami ciągle się zmienia. Trzeba tylko poprawić optymalizację i ten aspekt można pochwalić. W międzyczasie dam plusa tylko za różnorodność terenów leśnych w grze.

Lokacje w grze

Dźwięk, który się spodoba

Muzyka jest tutaj jednym z najlepszych elementów. Poza utworem, który jest odtwarzany na początku gry, jest tu tylko jedna piosenka, która została nagrana specjalnie dla Death from Above przez zespół ANTITELA i nosi tytuł "My Falcon". Utwór jest bardzo energiczny i zapalający. Według Tarasa Topolya, lidera zespołu, teledysk chciał oddać atmosferę gry, jej dynamikę, charakter, a także odtworzyć postacie i po raz kolejny pokazać i podkreślić wszystkim, kim lub czym naprawdę jest armia kraju agresora. Są to stworzenia, które mają minimum ludzkich cech i cech.

I na tle tych wszystkich "Vanya Vstaniok" i "Anxious Backpacks" ta piosenka jest po prostu 10/10.

Co nam się nie podobało i co należy poprawić przed pełną premierą

Narzekałem już na słabą optymalizację, ale gra ma jeszcze kilka wad, które wymagają naprawy. Jeśli jednak przypomnimy sobie, jaki był Cyberpunk 2077 na początku i jaki stał się później, to wierzę, że Death from Above zostanie poprawione i będzie grą, którą można śmiało polecić.

Jakie zmiany dobrze byłoby zobaczyć w grze?

  • Pojazdy wroga nie mają żadnego sensu. Czołgi i pojazdy wroga po prostu stoją w miejscu i tyle. Ich jedynym celem jest zapełnienie miejsca na lokacjach. Chciałbym, aby pojazdy się poruszały, ponieważ po trzecim zniszczonym czołgu można odnieść wrażenie, że są tam tylko po to, aby zdobyć więcej punktów, zrzucając na nie pociski. Chciałbym też zobaczyć nieco więcej pojazdów: REBów czy jeepów z karabinami maszynowymi, które mogłyby nas zestrzelić.
  • Sztuczna inteligencja jest okropna. Jeśli dwaj okupanci stoją 2 metry od siebie i zaczynam rzucać pociskami w pierwszego, drugi tego nie zauważa i spokojnie idzie dalej. Rozumiem, że to symulator zręcznościowy, ale nie do tego stopnia, żeby przeciwnik nie zauważył drona. A ich fraza "szukaj operatora" jest kompletnie bez sensu, bo przez 2 godziny, które grałem, nikt mnie nie szukał, mimo że nie byłem na drugim końcu mapy. Po optymalizacji trzeba od razu popracować nad AI, bo z takimi wrogami to mało kto ma ochotę grać ponownie.
  • Brak minimalnego realizmu. Jeśli róg AK-47 zostanie wystrzelony w twojego drona, będzie nieszkodliwy, zderzenie z drzewem również będzie nieszkodliwe, a BC nie ma końca. Ponownie, tak, to gra zręcznościowa, ale przynajmniej powinien istnieć limit 50 lub 100 pocisków. Jeśli trafisz w drzewo 5 razy, to koniec. I niech dron przeżyje kilka strzałów, ale nie 30.
  • Przynajmniej trochę różnorodności. Granie w grę po raz drugi nie jest interesujące. Sposób, w jaki widzę, aby to naprawić, to dodać kolejny typ drona - kamikadze, trochę więcej sprzętu i nowe poziomy. Wtedy w tę grę można zagrać co najmniej 3 razy, ponieważ uruchomiłem ją po raz drugi, aby zrobić zrzuty ekranu do tej recenzji. Ogólnie rzecz biorąc, możliwe byłoby stworzenie poziomu, w którym musisz przeprowadzić rekonesans za pomocą drona, nie będąc zauważonym, zidentyfikować warunkowego pułkownika lub generała i go wyeliminować.
  • Możliwość gry ze znajomymi. Podczas rozmowy z Hendrikiem wymyśliliśmy, że byłoby ciekawie, gdyby można było zagrać ze znajomym. I to jest rozwiązanie, którego gra potrzebuje. Jest kilka opcji - albo jesteście 2 operatorami dronów, albo znajomy kontroluje artylerię, a ty sterujesz dronem - wtedy można grać w tę grę i grać, a to jeszcze bardziej urozmaici rozgrywkę.

Nie chodziło mi w tej części recenzji o pokazanie jak zła jest ta gra, a raczej o danie rady twórcom, aby Death from Above było 10 razy lepsze niż jest teraz. Rozumiem, że wdrożenie tego wszystkiego zajmie około roku i aby zachęcić twórców do wprowadzenia tych wszystkich zmian, musisz kupić grę i podzielić się swoimi wrażeniami na Steam.

Podsumowanie: 4 rzeczy, które musisz wiedzieć o Death From Above

  • Death from Above to interesująca koncepcja gry o operatorze drona, która wciąż jest w stanie "surowym" i wymaga nowych aktualizacji, ale warto dać jej szansę.
  • Gdy tylko zespół osiągnie próg rentowności, 70% dochodu netto zostanie przekazane do funduszy. Więc nawet jeśli gra ci się nie spodoba, powinieneś ją kupić przynajmniej po to, by wesprzeć nasze wojny. Co więcej, jej cena na Steam to tylko 6 dolarów.
  • W grze oprócz niszczenia wrogów można robić inne rzeczy, takie jak malowanie twarzy Putina, odbieranie pralek czy zaznaczanie wielkanocnych jajek.
  • Jeśli gra nie ma lagów, niszczenie wrogów podczas pierwszej rozgrywki będzie świetną zabawą.
Death From Above
Gatunek. Arcade
Platformy PC
Liczba graczy Pojedynczy gracz
Deweloper Rockodile Games
Wydawca Mniejsze Zło
Czas ukończenia 1-2 godziny
Data premiery 25 maja 2023 r. (wczesny dostęp)

Przejdź głębiej:

Podziękowania

Redakcja dziękuje agencji GTP Media PR za uprzejme udostępnienie gry do recenzji